Jak przechowywać warzywa, by nie traciły wartości?

Jak przechowywać warzywa, by nie traciły wartości?
Jak przechowywać warzywa, by nie traciły wartości?

Nie masz czasu, by codziennie biegać po świeże warzywa, owoce i przygotowywać je tuż przed zjedzeniem? W przypadku kupowania jarzyn zdecydowanie sprawdza się zasada „częściej, a mniej”. Poniżej dowiesz się, co zrobić, by dłużej zachowały świeżość, oraz by „wycisnąć” z surowizny jak najwięcej wartości odżywczych.

Warzywa korzeniowe

Ziemniaki, buraki, marchew czy por lubią ciemne, chłodne miejsca. Dobrze będą im służyć warunki piwniczne, spiżarnie etc. Można je umieścić w skrzynce i przysypać trochę piaskiem, by zachowały wilgotność. Jeśli nie masz piwnicy umieść je w lnianej torbie lub zawiń w ściereczkę i włóż do kuchennej szafki (ale nie tej pod zlewem, tam jest zbyt ciepło).

Dlaczego nie warto trzymać tych warzyw w lodówce? Tracą wtedy smak, zmienia się również ich skład chemiczny. Poza tym, w spiżarni warzywa korzeniowe przetrwają nawet kilka miesięcy, czego nie da się osiągnąć w warunkach chłodniczych.

Delikatne warzywa liściaste

Sałata trzymana na zewnątrz, szybko traci świeżość. O wiele lepszym rozwiązaniem jest włożenie jej do pojemnika wyściełanego ręcznikiem papierowym (po umyciu i lekkim osuszeniu). Skraplająca się woda będzie wtedy swobodnie opadać na ręcznik i zapobiegnie szybkiemu gniciu. Co istotne, sałata musi mieć przestrzeń — nie można jej zgniatać i upychać.

Jeśli decydujesz się trzymać warzywa korzeniowe w lodówce — wkładaj je bez naci. Przepłukaną zieleninę warto włożyć do kubeczka z wodą i wsadzić do chłodziarki. W ten sposób natka, koperek czy szczypiorek zachowają świeżość nawet przez kilka dni.

Warzywa, które nie lubią lodówki

Chłodne warunki nie służą wszystkim warzywom. Pomidory, ogórki, bakłażan, papryka, cukinia, czosnek i cebula w chłodziarce szybko się wysuszają, marszczą i przyjmują gumową konsystencję. Te warzywa zyskają dużo więcej, gdy luźno ułożymy je na talerzu, czy w wiklinowym koszyku. Innym wariantem jest pozostawienie ich w papierowych podziurkowanych torbach, gwarantujących odpowiedni przepływ powietrza. W ten sposób zachowają swój zapach, smak i soczystość.

Kiedy i jak zjeść, by było zdrowo

Przed podaniem, zamiast  długo moczyć jarzyny w wodzie, lepiej je przepłukać i oczyścić szczoteczką. Moczenie warzyw powoduje wypłukiwanie cennych pierwiastków. Jeśli obierać, to bardzo cienko — najwięcej wartości znajduje się tuż pod skórką. Surówki i soki — przygotowujemy tuż przed posiłkiem. Najwięcej dobroci mają w sobie przez pierwsze 15 minut, tuż po „obróbce”. W celu przyrządzenia warzyw takich jak brokuły, marchew, kalafior na ciepło — najlepiej gotować je na parze.

Masz nadmiar produktów? Lepiej nie zostawiaj warzyw na drugi dzień „do odgrzania”. Lepszym rozwiązaniem jest ich mrożenie w stanie surowym. Przechowywanie warzyw i owoców w temperaturze poniżej -18 st. C wstrzymuje procesy gnilne, dzięki czemu możesz przechować je nawet przez kilka miesięcy!

Jak jeszcze możesz przechować zapasy?

Dobrym sposobem jest ukiszenie kapusty, buraków, ogórków, a nawet marchewki czy rzodkiewki. Kiszonki są bogate w witaminy A, C, E i K, dbają o mikroflorę bakteryjną jelit oraz wzmacniają odporność.

Zupełnie inną jakość otrzymasz, marynując warzywa w occie jabłkowym. Choć marynaty nie są tak trwałe, jak kiszonki — dzięki nim można wydobyć z warzywa wyjątkowy aromat i oryginalny smak. Twoja potrawa będzie bogata m.in. w związki antyoksydacyjne i błonnik. Zaleca się jednak, aby nie spożywać marynat zbyt często i w dużych ilościach.

Posted by
Szefpoleca

Cześć! Jestem Mateusz i wcale nie jestem szefem kuchni, gotuję z pasją, chociaż wszyscy twierdzą, że mógłbym gotować w najlepszych restauracjach. Jeżeli szukasz sprawdzonych przepisów, to właśnie takie znajdziesz na moim blogu. Uwielbiasz dobre jedzenie? Obserwuj mój blog — tego tutaj nie zabraknie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

44 − 38 =