• Start
  • Blog
  • Wszystko, co warto wiedzieć o olejach

Wszystko, co warto wiedzieć o olejach

W ubiegłym wieku popularna stała się teoria głosząca, że za otyłość odpowiedzialny jest przede wszystkim tłuszcz znajdujący się w pożywieniu. Choć już dawno okazało się, że nie jest to prawda, wiele osób dbających o linię czy zdrowie wciąż unika tłuszczu, a przede wszystkim rezygnuje z oleju. Tymczasem wcale nie jest to zdrowe – tłuszcz stanowi bowiem doskonały nośnik smaku, a ponadto dzięki niemu witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak A, D, E, K, mogą być przyswojone przez organizm. Oleju nie warto więc wyrzucać na zawsze z kuchennej szafki, należy za to wiedzieć, jak wybrać ten najlepszy.

Jak wybrać dobry olej?

Dawniej otrzymywanie oleju było żmudnym procesem polegającym na wyciskaniu na zimno nasion. Obecnie znacznie przyspieszono ten proces. W konsekwencji jednak w końcowym produkcie pojawiają się wolne rodniki albo szkodliwe dla zdrowia pestycydy. Problemem może więc być znalezienie naprawdę dobrego oleju. W pierwszej kolejności warto pamiętać, że najbardziej szkodliwe są oleje rafinowane zawierające nie tylko wolne rodniki, ale także wtórne produkty takie jak ketony, kwasy czy węglowodory sprzyjające zmianom miażdżycowym. Z tego względu najlepiej więc całkowicie zrezygnować z rafinowanych olejów. Najlepszym wyborem będą więc te nierafinowane czy tłoczone na zimno. Te drugie doskonale nadają się do sałatek czy jako dodatek potraw przygotowywanych na zimno. Przy smażeniu czy obróbce termicznej olej słonecznikowy lepiej natomiast zastąpić rzepakowym z pierwszego tłoczenia. Do krótkiej obróbki termicznej nada się także oliwa z oliwek czy olej ryżowy.

Olej tłoczony na zimno – czy zawsze jest zdrowy?

Oleje tłoczone na zimno to takie, które nie są poddane rafinacji chemicznej i fizycznej. Nie nadają się do smażenia czy innej obróbki termicznej. Doskonale sprawdzą się jednak jako dressing, dodatek do świeżego pieczywa albo składnik domowego pesto czy humusu. Wysoka zawartość zdrowych tłuszczów i witamin jest właśnie konsekwencją braku oczyszczania tego rodzaju produktów. W rezultacie w oleju mogą jednak znaleźć się także zanieczyszczenia. Oznacza to, że choć pozornie olej tłoczony na zimno powinien być zdrowy, to przy jego zakupie duże znaczenie ma jakość. Jeśli sięga się po olej ze sklepu, trzeba zaufać nie tylko producentowi, ale też logistykom czy magazynierom, gdyż nie tylko produkcja, ale i przechowywanie oleju ma znaczenie dla jego jakości. Można jednak kupować ziarna – na przykład sezamu czy siemienia lnianego – i samodzielnie robić olej.

Jak wykorzystywać oleje w kuchni?

Wiadomo już, że nie każdy olej nadaje się do każdego zadania. Trzeba więc wiedzieć, jak prawidłowo z nich korzystać, by były najlepsze dla zdrowia. Do smażenia najlepiej użyć wspomniany już olej rzepakowy czy ryżowy, natomiast jako dressing, dodatek do pieczywa czy składnik sałatek najlepiej sprawdzą się oleje tłoczone na zimno. Każda kuchnia powinna być wyposażona w przynajmniej dwa takie oleje, jednak warto wypróbować jak najwięcej z nich. Każdy z nich ma bowiem swoje walory smakowe oraz unikalne właściwości.

Olej z rzepaku

Olej z rzepaku jest mniej popularny niż słonecznikowy, a jednocześnie znacznie zdrowszy. Zawiera jedynie minimalną zawartość szkodliwych kwasów nasyconych, za to trzykrotnie większą ilość tłuszczów jednonienasyconych niż olej słonecznikowy. Dzięki temu idealnie nadaje się do smażenia.

Olej z rzepaku
Olej z rzepaku

Olej z orzechów włoskich

Orzechy mają pozytywny wpływ na pracę mózgu i układu nerwowego. Tym samym olej z orzechów włoskich będzie posiadał dodatkowe korzystne właściwości. Co prawda pozytywny wpływ na zdrowie mają także oleje z innych rodzajów orzechów, jednak to właśnie przygotowanie potraw z użyciem tego z orzechów włoskich przyniesie najlepsze efekty.

Olej z orzechów włoskich
Olej z orzechów włoskich

Olej z ostropestu

Olej z ostropestu jest nie tylko świetnym dodatkiem do potraw, ale ponadto posiada wiele właściwości zdrowotnych. Okazuje się bardzo skuteczny przy leczeniu schorzeń wątroby, a także chroni nerki i oczyszcza organizm z toksyn.

Olej z ostropestu
Olej z ostropestu

Olej z konopi

Olej konopny charakteryzuje się z kolei działaniem przeciwgrzybicznym i antybakteryjnym. Pozytywnie wpływa także na krzepliwość krwi i pozwala zapobiegać zapaleniom. Nie sprawdzi się jednak jako dodatek do każdej potrawy ze względu na swój charakterystyczny, gorzkawy smak.

Olej z konopi
Olej z konopi

Olej lniany

Olej lniany cieszy się obecnie ogromną popularnością. Nic w tym dziwnego, bo zawiera aż 60% kwasów tłuszczowych omega-3. Już jedna łyżeczka dostarczy dawkę odpowiadającą pięciu tabletkom z tym kwasem. Ze względu na intensywny smak nie stosuje się go do obróbki termicznej, za to świetnie sprawdzi się w przypadku potraw na zimno.

Olej lniany
Olej lniany

Olej z czarnuszki

Olej z czarnuszki posiada korzenny aromat i gorzki smak, dlatego jest jednym z najbardziej charakterystycznych olejów. Wykazuje świetne działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, a także sprawdza się jako pomoc w łagodzeniu reakcji alergicznych czy wsparcie dla układu odpornościowego.

Olej z czarnuszki
Olej z czarnuszki

Olej z wiesiołka

Wyciąg z wiesiołka to składnik wielu suplementów diety czy leków. Regularnie dodawanie go do potraw zaleca się przede wszystkim kobietom ze względu na to, że produkt ten pomaga utrzymać równowagę hormonalną. Olej z wiesiołka chroni także przez osteoporozą i pomaga zyskać więcej energii.

Olej z wiesiołka
Olej z wiesiołka

Olej z pestek dyni

Olej o ciemnobrązowym kolorze i nieco orzechowym smaku uzyskiwany jest z pestek dyni. W swoim składzie zawiera aż 80% nienasyconych kwasów tłuszczowych. Choć nie nadaje się do smażenia, to zdecydowanie warto mieć go w swojej kuchni jako dodatek do sałatek i zup, które dzięki olejowi zyskają charakterystyczny smak.

Olej z pestek dyni
Olej z pestek dyni

Olej rydzowy

Olej rydzowy to zaraz po lnianym olej z najwyższą zawartością kwasów omega-3. Jest także naturalnym źródłem witaminy E oraz kwasów fenolowych. Działa przeciwzapalnie, wspomaga układ odpornościowy oraz układ krążenia.

Podsumowanie

Obecnie olejów na rynku jest naprawdę wiele, jednak należy wybierać ostrożnie – dobrze wybrany produkt nie tylko wzbogaci smak potrawy, ale będzie miał wiele zdrowotnych właściwości. Zły wybór może natomiast negatywnie wpływać na organizm. Popularny olej słonecznikowy warto wymienić na rzepakowy, a jeśli tylko jest taka możliwość – najlepiej sięgać po oleje tłoczone na zimno, najlepiej robiąc je w domu lub kupując ze sprawdzonych źródeł.

Polecane wpisy:

10 domowych sposobów na przeziębienie
10 domowych sposobów na przeziębienie
5 czynników, które hamują działanie diety
5 czynników, które hamują działanie diety

Szefpoleca

Jestem kulinarnym samoukiem i lubię stawiać przed sobą ciekawe wyzwania, (czytaj) eksperymentować - łączyć na pozór niepasujące do siebie smaki. Moją drugą wielką pasją jest fotografia. Jako wytrawny esteta bardzo sprawnie stylizuje potrawy i staram się jak najlepiej oddać klimat chwili, odzwierciedlając atrakcyjność smakową przyrządzonego posiłku. Wszystkie zamieszczone zdjęcia przepisów są mojego autorstwa i wszystkie potrawy były w pełni jadalne.

Jeden komentarz Ukryj komentarze

Dodaj swój komentarz