Ten poradnik, a raczej małe podpowiedzi skierowane są bardziej do osób które dopiero zaczynają swoją przygodę z gotowaniem, ale nie mają jeszcze dobrych nawyków, a być może chcą coś zmienić. Zapraszam do lektury!

Otóż aby gotować smacznie i zdrowo potrzebujemy sporego doświadczenia w kuchni, albo dobrze opisanych przepisów. Między innymi właśnie dlatego powstał ten serwis, aby każdy mógł spróbować swoich sił i przyrządzić wyjątkowe i smaczne danie. Ilekroć słyszymy, że dania mniej przetworzone są zdrowsze, ponieważ zawierają więcej witamin, ale czy takie dania są smaczne? Ok jeśli ktoś lubi pół surowe mięso, czy surowe warzywa, nie mam nic przeciwko, ale co jeśli ktoś lubi wszystko „well done”? No właśnie, w wyniku dłuższej obróbki termicznej tracimy sporą ilość witamin, ale zyskujemy bardziej smaczną potrawę. Składniki gotowane wspólnie przez dłuższy czas, zdążą przejść sobą i wytworzą niesamowity aromat. Prosty przykład, bigos czy leczo zawsze smakują najlepiej na drugi dzień.

Teraz nasuwa się pytanie „Jak uzyskać aromatyczną potrawę zaraz po ugotowaniu, bez sztucznych wzmacniaczy smaku?”

Najprostszym sposobem jest dodawanie składników w różnych etapach gotowania. Jeśli chcemy, aby nasze danie posiadało bardziej intensywny aromat jakiegoś składnika, dodajmy go na samym początku do gotowania.

Przykład z kuchni wzięty

Gotujemy pomidorówkę, chcemy, aby była o smaku mocno pomidorowym, ale nie może być kwaśna. Na samym początku gotowania, kiedy robimy wywar z koguta, bądź kury, dodajemy grubiej pokrojoną marchewkę, gotujemy chwilę i następnie dodajemy pomidory. Uzyskamy smak mocno pomidorowy, ale dzięki marchewce nie będzie on kwaśny! Nie jest istotne, że marchewka i pomidory się rozgotują, dadzą aromat, który później wzmoże jeszcze bardziej apetyt małych i dużych pomidorówkowych łasuchów ? Dopiero po daniu wartości smakowych, dodajemy resztę warzyw, których nie gotujemy zbyt długo, aby zachowały jak najwięcej witamin. Cały przepis na szybką pomidorówkę. Taka sama zasada tyczy się innych potrwa. Nigdy nie wrzucajmy na raz wszystkich składników, nawet jeśli mają taki sam czas gotowania.

Jakość składników siłą smaku!

Drugą kwestią są dobrej jakości składniki, oraz odpowiednie ich dobranie, pod względem odmian, czy rodzaju. Nie możemy o tym zapominać, gdyż inaczej będzie smakowała wspomniana pomidorowa z pomidorami malinowymi, inaczej ze śliwkowymi, a jeszcze inaczej z odmianą karłową, którą najczęściej możemy spotkać w sklepach. Również rodzaj wybranych pomidorów będzie miał wpływ na kolor pomidorówki.

Zabrakło mi mleka… Nie dodam, przecież nic się nie stanie! – Pomijanie składników

Bardzo często popełnianym grzechem jest nie stosowanie się do przepisu. Tak zwane dawanie składników na oko, albo bo zostało, co mam z tym zrobić? Wiele osób uważa, że jeśli nie doda czegoś, bo nie ma tego składnika, bądź doda więcej, lub mniej to nic się nie stanie. Otóż nie, jest to bardzo błędne myślenie, gdyż nie zastosowanie się ściśle do przepisu często skutkuje uzyskaniem zupełnie innej potrawy! Weźmy przykład z ciasta drożdżowego. Każdy zna pyszne wypieki drożdżowe, drożdżówki, strucle. Przepis jest bardzo prosty, ale gdy pominiemy w nim jajka, to już nie będzie to ciasto drożdżowe nadające się do wypieków cukierniczych, tylko będzie to po prostu spód do pizzy ?

Kolejny przykład, tradycyjna zupa tajska, należy do niej dodać mleko kokosowe, które wygląda tak samo jak mleko zwykłe. Jeśli chodzi o walory smakowe, przy ilości ostrych przypraw, są prawie nie wyczuwalne. Problem polega na tym, że do zupy należy dodać limonkę… i tutaj właśnie jest kiepsko. Mleko zwykłe się zważy i zepsuje cały urok zupy, podczas gdy mleko kokosowe pozostanie w takiej samej konsystencji.

Kończąc, jednocześnie podsumowując należy pamiętać przede wszystkim o cukierniczej staranności, chodzi o to aby nie dodawać składników na oko! Każdy składnik powinien być zważony przed dodaniem, tak aby był zgodny z przepisem. Zawsze wybierajmy wysokiej jakości produkty, zagwarantuje to nam idealny smak potrawy. Zwracajmy uwagę na rodzaje i odmiany tych produktów. Zawsze stosujmy się do przepisów, jeśli w przepisie jest dodać osobno, na dwa razy marchewkę, to spokojnie nie jest to pomyłka, dodajmy dwa razy marchewkę, tak jak zrobił to autor przepisu.

Życzę Wam samych udanych przepisów, miłego dnia i do zobaczenia następnym razem!

Co sądzisz na ten temat?

Jak gotować smacznie i zdrowo? Ten poradnik, a raczej małe podpowiedzi skierowane są bardziej do osób które dopiero zaczynają swoją przygodę z gotowaniem, ale nie
5 1 5 3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *